من یار مهربانم

ما ایرانیان به عنوان یکی از ملت‌های دیرینه جهان که در عرصه هنر و ادب حرفی برای گفتن و هنری برای عرضه کردن داریم، کوشیده‌ایم تا اهمیت این گنجینه اصیل و ناب را تا آنجا که در توان‏مان هست به  آموزه‌های نسل آینده منتقل کنیم. می‌توان به طور نسبی مدعی شد که بسیاری از ما ایرانیان از این فرهنگ غنی و پربار آگاه هستیم، در این میان آنچه که  به عنوان دست نوشته‌ها و کتاب‌ها  به صور گوناگون در اختیار مردم قرار گرفته توانسته بخش قابل توجهی از این فرهنگ ممتاز و جایگاه کتاب و کتابخوانی را به ما نشان دهد. آنچه از این سنت دیرینه به ما رسیده مرهون یکی از شیوه های ارتباطی بسیار خوشایند و ارزشمند اخلاقی با نام هدیه دادن کتاب بوده است.

با وجود این‏که طی این سال‏ها شاهد نادیده گرفتن و اجحاف در حق فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستیم اما  هنوز هم شوق و رغبت برای خرید کتاب در بین مردم هست و در بسیاری از محافل و گروه‏ها صحبت از اهمیت و حفظ فرهنگ کتابخوانی می‏شود با این که توفان گرانی صنعت نشر را هم مورد هجوم قرار داده است،

کتاب وسیله‌ای است برای اظهار عشق:

وقتی صحبت از انسان به میان می‌آید، باید این واقعیت را پذیرفت که همه اشتباه می کنند. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که کاملاً بی عیب و نقص است.گاهی اوقات تنها یک اظهار نظر بدون فکر، یک حرف ناگهانی و ناشیانه   می تواند باعث ایجاد دلخوری شود. اگر شما فردی هستید که بیان و ابراز ناراحتی برایش دشوار است یا اگر معتقد هستید که صدای رفتارها و اعمال‌ها رساتر از آوای کلمات‌اند، انتخاب کتاب به عنوان یک میانجی صلح جو می‌تواند زبان ناگفته شما باشد برای آنکه بتواند حرف دل شما را به طرف مقابلتان منتقل کند.کتاب یک راه میانبر برای دلجویی و همدلی است. راهی که نامش “از دل تو تا دل من” می‌تواند باشد.

 یکی از دلایلی که مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند این است که هدیه دادن «زبان عشق» است.

حال بیاییم به این سوال بپردازیم که چرا با وجود تنوع در محصولات و کالاهایی که برای هدیه دادن وجود دارد هنوز عده‌ای کتاب را برای هدیه دادن انتخاب می‏کنند؟

 همه ما می دانیم که نمی‌توانیم عشق و علاقه و توجه‌مان را تنها با ادای کلمات بیان کنیم، اینجاست که کتاب به عنوان یک نجات دهنده  وارد ماجرا می‌شود. یک هدیه‌ی آغشته به تفکر و آگاهی می‌تواند همان تأثیری را بگذارد که می‌خواستیم با بی‏شمار واژه بیانش کنیم. این می تواند راهی باشد تا به فردی که به او هدیه می دهید نشان دهید که برای ارتباطتان ، ارزش قائل هستید علاوه بر این، چیزی را به دوست و همراه خود می‌بخشید که شما را با آن به خاطر خواهدسپرد همچنین، از این واقعیت قدردانی خواهد کرد که شما برای پیدا کردن این هدیه ناب برای آنها وقت گذاشته‌اید.

می‌بینید در دنیای پرتلاطمی که راه‌ها کوتاه‌تر و سخت‌تر می‌شوند، هنوز باریکه‌هایی از روشنایی و قلمه‌های نجات بخش دوستی و همراهی به یاری دست‌های بخشنده کتاب باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *