هیچ وقت همه چیز برای شروع عالی نخواهد بود

هیچ وقت همه چیز برای شروع عالی نخواهد بود

مفهوم شروع ناقص از مفاهیمی است که فوق‌العاده در مسیر رشد و توسعه فردی مهم است. درواقع بخش زیادی از زندگی و اقدامات افراد موفق در توسعه فردی براساس باور عمیقشان به “قدرت شروع ناقص” شکل گرفته است. میتوان اینگونه گفت که مفهوم شروع ناقص همان چیزی است که درک نکردن آن موجب می‌شود تا شما شروع ساده ترین کارها را هم به تعویق بیندازید. این به تعویق انداختن آنقدر ادامه می‌یابد که ناگاه به خودتان می‌آیید و به عمری که با سرعتی بی‌رحمانه گذشته است می نگرید و از اینکه چرا چند روز قبل، چند ماه قبل و چند سال قبل شروع نکرده اید، از خود دلخور می‌شوید.
فرض کنید شما بعنوان یک نوجوان یا جوان هنوز با قدرت شروع ناقص آشنا نیستید. احتمالا برای شروع درس خواندن حتما باید بهترین و جامع ترین کتابها را خریداری کنید تا بعد از آن درس خواندن را شروع کنید. یا مثلا حتما باید راس ساعت درس خواندنتان را آغاز کنید و کافیست که تنها یک دقیقه از رند شدن ساعت بگذرد. آن وقت اصلا دوست ندارید درس خواندنتان را شروع کنید و همین موضوع خیلی از اوقات باعث میشد تا چند ساعت منتظر بمانید تا سر ساعت مشخص درس خواندنتان را استارت بزنید.
قدرت شروع ناقص، ارتباط مفهومی بسیار عمیقی با دو مفهوم کمالگرایی و وسواس فکری دارد. غالب افراد کمالگرا به راحتی زیر بار این مفهوم نمی‌روند. در واقع کمالگرایی تضادی مفهومی با شروع ناقص دارد. باید شروع کرد، حتی با نقص‌های بسیار زیاد در مقدمات هر اقدامی!
شما بهتراست انرژی ای را که باید در راستای کمالگرایی ام صرف کنید، در راستای بهبود موضوعی صرف کنید که بر اساس مفهوم شروع ناقص، آن را پیشتر با تمام نقص هایش شروع کرده اید.فرض کنید شما میخواهید یک کتاب بنویسید. احتمالا مفهوم شروع ناقص در نوشتن یک کتاب بسیار کاربردی است. شما به عنوان یک نویسنده، هرچقدر هم که به طراحی و صفحه آرایی کتابتان اهمیت بدهید و وقت بگذارید، تا متن اصلی آنرا ننویسید ، گویی که کاری انجام نداده اید. باید نوشتن را شروع کنید. حتی اگر تا پایان کتاب، آنچیزی را که اکنون نوشته اید، آنقدر دستخوش تغییرات شود که اثری از چیزی که اکنون مینویسید در نسخه نهایی یافت نشود.
هر روز از زندگی شما یک صفحه از کتاب زندگی تان است. کتابی که پر است از داستان های کوتاه و بلندی که از جایی شروع شده اند. پس با تمام نقص ها و محدودیت ها شروع کنید و مدام بهترش کنید. اینگونه کتاب زندگیتان پایان بسیار بهتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *